zaterdag 4 oktober 2008

Orion

Ergens in juni 1983 op de terugweg van de tweede competitiedag in Zwolle is Orion verwekt. In een auto met Jac Lommen achter het stuur en Henk van Bakel, Lei Holthuijsen en mij als inzittenden. Die arrogante eigenwijze kliek lopers was weer eens op eigen houtje richting Zwolle getogen en komt onsympathiek exact op tijd. Hautain lopen ze hun rondjes, weigeren mee te doen met de estafette en vertrekken spoorslags huiswaarts. Ongeïnteresseerd in de uitslag. We pikken dit niet langer en gaan praten met het bestuur, we willen als aparte recreatieve groep gaan optreden binnen Festina met een eigen competitieploeg en aangepaste contributie mede omdat we van een aantal faciliteiten willen afzien. Het bestuur geeft ons nul op het request, omdat ze gekozen hebben voor prestatie-atletiek, waarna we ter plekke besluiten een eigen recreatieve atletiekvereniging op te richten. Wij doen de mondelinge toezegging geen jeugdafdeling te beginnen en Festina had dus al recreatieve atletiek afgewezen. Orion heeft woord gehouden.

Op 23 september 1983 was de oprichtingsvergadering in het bovenzaaltje van de Gouden Tijger, Lomstraat 5 te Venlo. Er waren 17 mannen aanwezig en 15 nieuwe leden konden we registreren 11 van de aanwezigen en 4 die zich reeds schriftelijk hadden aangemeld. Lei was hier overigens niet bij, waardoor Henk van Bakel, Jac Lommen en ik de enige echte 'oprichters' zijn.

Toen ik 's nachts op de terugweg over de stadsbrug terug fietste naar Blerick viel tegen de heldere hemel het overheersende sterrenbeeld Orion (groot jager) op, en ik besloot ter plekke dat voor te stellen als de nieuwe verenigingsnaam. De clubkleuren laten we blauw-blauw in aansluiting op het rood-wit van Festina. Wim Boonhof ontwierp het logo voor op het clubtenue.

Ik heb nooit meer zoveel plezier in de atletiek beleefd als in die beginjaren bij Orion, zo tussen 1984 en 1995! Lachen, gieren, brullen en samen atletieken. Ook prestatief ging het goed, Orion had zelfs vier internationals (Henk van Bakel, Jan Theeuwen, Jac Lommen en ikke)! Maar toen men (Jan Smit) bij PSV-Atletiek begon met werpvijfkampen was ik verloren, en sloot me na een paar jaar ook aan als lid bij PSV-Atletiek. Een volgende fase in mijn atletiek-loopbaan.

Geen opmerkingen: