maandag 31 mei 2010

Swift is de beste

Hebben jullie het al gehoord? Scopias heeft een nieuwe voorzitter, hij heet Hans Hendrickx! Effe roddelen, dat is die man van die brief, die voor visionair Jeroen Kouwenberg destijds de deur dicht deed. Het succes is komende tijd gewaarschuwd, want als je die ladder omhoog klimt, moet je wel weten wie ze vasthoudt. Ondanks dit onverholen cynisme, please please, wees ervan overtuigd dat ik groot respect heb voor bestuurderen, die hun nek uitsteken en zich objectief inzetten voor dé atletiek. En dat is potdomme niet alleen maar rondjes dribbelen, we schorten ons oordeel nog even op?

En dan nog iets, wie beweert dat sport niets te maken heeft met politiek zegt net zo iets als dat striptease niets te maken heeft met seks. Via Henk kwam ik bij het PvdA-verkiezingsprogramma van Venlo “Bouw mee aan een Sterk Sociaal en Duurzaam Venlo”. En wat staat daarin, ik geloofde m’n ogen niet: “Atletiek is de nieuwe topsport in Venlo”. Hèhè dacht ik, eindelijk iemand die er wat van wil maken? Forget it, allemaal gebeuzel en geneuzel over trimloopjes en uiteindelijk wordt er (misschien) ook nog geïnvesteerd. Waarin? In een chipmat! Zie http://www.testroote.nl/home/?page_id=22 en zoek even met ‘atletiek’.

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest! En dat geldt vanaf nu voor Swift Atletiek als het gaat om het werpen in mastersland. Onze geweldige werpersgroep heeft zich door omstandigheden verplaatst naar Roermond, we kwamen daar in een warm bad en dat voelt verdomde goed kan ik je zeggen. Wisten we vorig jaar bij het NK-Masters (werpvijfkamp en slingeren) te schitteren met zes medailles, wat een stelletje kanjers, dit jaar hebben we geëxcelleerd met tien . . . tien . . . tien medalieszz!! Swift Atletiek staat bovenaan in de medaillespiegel en dat betekent:”wij zijn de beste . . “.

Eindhoven Atletiek was afgelopen weekend gastheer voor het NK-Masters kogelslingeren, gewichtwerpen en werpvijfkamp. Men was verrast dat de complete werptop, meer dan 70 werp(st)ers, zich gemeld had. Maar groot compliment aan de organisatie van Eindhoven Atletiek, ondanks het verschrikkelijk slechte weer op de zondag, het was weer een prachtig kampioenschap. Voor mij mogen ze dit kampioenschap wel verankeren in Eindhoven. Voor alle detailinformatie surf eens naar Swift Atletiek, www.eindhovenatletiek.nl of www.lampis.net.

Nou Jan, effe dimme . . Sorry, ik zit nog steeds in de roes van de afgelopen twee dagen, want ik ben twee keer kampioen geworden bij de mannen boven de zestig! En daar ben ik apetrots op. Zaterdag was ik al heel blij dat ik weer sinds héél lang boven de 40 meter slingerde, de bronzen plak was slechts het toetje. Maar dat ik de eerste kampioen ben geworden bij gewichtwerpen!!! In de tweede ronde wierp de titelkandidaat met 16.63m de wedstrijd op slot, en na de voorronde stond ik tweede met 15.82m. Daar was ik al blij mee, want de afgelopen acht maanden was ik niet verder gekomen dan 15.64m. Maar ja, ik wist dat ik beter kon en mijn omgeving wist me toch weer op te naaien naar m’n oude niveau. Iemand zei van de lijstaanvoerder: “Nou, die kan wel ophouden, daar gooit niemand overheen!”. Een volgende stootte me aan:”Je zegt tegen anderen dat ze beter moeten opstrekken, doe dat zelf maar eens!”. In mijn vijfde poging viel alles weer op z’n plek , rug recht, snelle draai, vanuit m’n tenen strekte ik dat ding op, als een volle schep zand flikkerde ik de zware kogel over m’n linkerschouder. Een oerschreeuw maakte van de kogel een slingerende noot die abrupt eindigde op de 17-meter-notebalk. Als in slow motion omarmt de neerdalende kalk liefdevol mijn kogel. Smekend volg ik de man die de afstand electronisch moet vastleggen: “een, zes, negen, vier . . . . 16.94m!!”. Ik had het niet meer, met gebalde vuisten danste ik begeleid door applaus naar Marijke. Wilde haar omarmen en zoenen, maar nee Jan, je mag het geluk niet tarten, je bent er nog niet. Mijn opponent moest immers nog twee keer gooien. Eerste worp ongeldig. In mijn laatste beurt gooide ik 16.49m en hij 16.07m. Dat had ik nooit verwacht, maar wat een wedstrijd en als kampioen gewichtwerpen 2010 in de boeken!! Links op de foto nr.2 Wil van Uijthoven, NK Kogelslingeren van o.a. 1978/1980, rechts op de foto de nr.3 Martin Regtop, meervoudig NK en recordhouder kogel, discus en gewichtwerpen. Mag je dan trots zijn?

Barstend van het zelfvertrouwen begon ik gisteren aan de werpvijfkamp. Alleen de harde wind, regen, hagel en onweer wisten het prestatieniveau te temperen, maar stonden nooit de eindoverwinning in de weg. Op de foto links nr.2 Wil van Uijthoven en rechts m'n clubmaat nr.3 Jan van Hooft.

Met m’n handen diep in de zakken sta ik nu thuis naar die twee gouden plakken te staren, daar doe je het nu voor. Natuurlijk doe je aan sport voor de gezondheid, voor de warme sociale contacten, maar dat alles is voor mij niet genoeg. Er moet die uitdaging liggen, het moet iedere keer een beetje beter.

En als het (zo af en toe) dan lukt, yessss . . . . .

"Atletiek is de speelgoedafdeling van het leven."

Geen opmerkingen: