zaterdag 10 juli 2010

Avondwedstrijd HAC-Helmond


Afgelopen donderdag 8 juli was weer heet en de dag ging geleidelijk over in een van die prachtige zwoele zomeravonden. Voordat we een paar weken naar de Ostsee gaan nog één keer op wedstrijd. Meer dan 40 werpers waren tussen het WK-voetbalgeweld op de avondwedstrijd van HAC-Helmond afgekomen. Daaronder een 13-tal regionale werp(st)ers van, variërend van B-junior tot M60, onder aanvoering van onze trainer Wim Coenen. De prestaties van Wim hadden duidelijk te lijden onder de aandacht voor zijn pupillen. Maar aangemoedigd door de meegereisde supporters werd het toch weer een geweldige wedstrijd. Er waren in het programma naast loop- en springnummers ook een drietal werpnummers: kogelslingeren, kogelstoten en discuswerpen. De beste twee onderdelen telden mee in de eindrangschikking van een tweekamp.

Het was geweldig om het enthousiasme te delen met ons clubje bij Swift. Ik verheug me nu al op de volgende gezamenlijke wedstrijd, want in die ring moeten ze die zenuwen de baas blijven en echt presteren, heel anders dan gewoon-maar-trainen. Alain Dijkstra verzuchtte toen hij het atletiekveld rondkeek:"Heej, da's vreemd, dit is de eerste wedstrijd dat ik niet hoef te sprinten!". Ik had daaraan willen toevoegen:”Ja ja, atletiek is meer dan lopen alleen”. Maar ik moet ook eens mijn mond kunnen houden en gewoon genieten van die jongelui die serieus bezig zijn samen met Wim om zover mogelijk te gooien.

Lieke Keunen, een B-meisje van Helden-Atletiek, traint nu een paar weken met ons mee. Ze heeft veel aanleg als werpster, is goed gemotiveerd en geniet zichtbaar van de inspiratie binnen ons groepje. We hebben haar drie dagen geleden geleerd hoe ze een slingerkogel moet vasthouden, voorzwaaien en wegsodemieteren. In Helmond had ze haar vuurdoop met kogelslingeren, en nog wel met mijn handschoen. Lieke kwam uit stand tot een meer dan uitstekende 24.22m. Ik waag me nu zelfs aan een voorzichtige voorspelling, als Lieke zich bij ons aansluit en een winter meeslingert doet ze volgend jaar mee om de prijzen. Misschien dat ik nog eens kan zeggen:”Ze gooide haar eerste wedstrijd met mijn handschoen”.

Marijn Horstermans staat naar ons kogelstoten te kijken en krabt zich achter de oren. “Wat heb je gestoten Marijn?”. “Zes maeter viëftig!”. “Klasse gedaan, daar kun je de komende wedstrijden op voortbouwen!”. “Det ving ig aug”. Zijn oudere broer, die al wat langer op atletiek is en al beduidend verder stoot, knikt bemoedigend.

Bij de Masters met discus was er een felle onderlinge strijd, weliswaar ruimschoots gewonnen door Jan van Hooft (43.48m). Maar daarachter was het spannend, Wim Coenen-37.92m, ikke-37.80m, Jacques Janssen-37.73, Henk van Bakel-35.55m en Frans Klep-33.88m!! Het kogelslingeren ging alweer een beetje verder, vorige week 42.49m, nu kwam ik tot 42.72m, netjes toch? De wedstrijd werd gewonnen door Wil van Uijthoven, die met bijna vijftig meter (49.50m) een persoonlijk record gooide.

Met kogelstoten werd het al een beetje donker, om kwart voor elf was de wedstrijd voorbij en konden we het terras opzoeken. Met z’n twaalven werd het weer een gezellig kringgesprek over atletiek, en de Moreeke zorgde dat de sterke verhalen er makkelijker uit kwamen. Het was alweer vrijdag toen de laatsten van ons sportpark Molenven verlieten. Complimenten aan HAC, de wedstrijden verliepen uitstekend (mede dankzij de "bordjes", sectorlijnen en de kleinere groepen), we hebben volop reclame gemaakt voor de Douwe-Smit-Trofee (30 oktober) en . . . . . het gaat geleidelijk aan weer beter met de werpnummers, schitterend . . . . . . , met dank aan SWIFT, HAC, Wim, Lampis etc. etc. . . . . . .

Komende drie weken geen atletiek, maar genieten van onze camper en hopelijk mooie rustige campings. Het werpgewicht, de kogel en discus gaan mee, want 28 augustus ligt de volgende uitdaging: de werpvijfkamp van Stekene.


Ooh ja, vanaf nu kun je een reactie plaatsen onder mijn berichten. Moet niet, maar voor diegene die dat wil, bestaat daar nu de gelegenheid voor. Ook mijn trouwe volgers kunnen zich nu aanmelden . . . . .

2 opmerkingen:

Henk van Bakel zei

Hi Jan,
ik zie dat je meer functionaliteit van Blogger hebt ontdekt. Wellicht gezien bij "The Road Ahead".
Het was inderdaad een mooie wedstrijd in Helmond, maar veel belangrijker vond ik dat we er als werpersteam stonden en niet als individualisten. Ik verheug me ook op de volgende gelegenheid.

Henk
|>-----O

Hans zei

Hey Pap,
We kunnen reageren, wat modern!
Je hebt al 2 volgers.....

Fijne vakantie,
Hans en co