vrijdag 2 januari 2015

Breef aan de wethouder

PontwegGeachte heer Teeuwen,


Laat ik beginnen met de beste wensen voor 2015!


Graag zou ik mijn zorgen willen uitspreken over Blerick. Als frequente bezoeker van de Facebook-groep ‘Bliërick van vruueger en noow’ zie ik dagelijks de allermooiste Blerickse pareltjes voorbij komen. Helaas zijn die grotendeels van vóór de samenvoeging met Venlo. Het genieten van die oude kiekjes slaat snel over in verdriet bij het je realiseren van de huidige status quo. Nog triester, de meeste pareltjes hebben plaats moeten maken voor die aanhoudende chaos waarin Blerick zich continu bevindt. Bij de wekelijkse boodschappen, samen met mijn echtgenote, schieten ons letterlijk de tranen in de ogen hoe Blerick erbij ligt en ‘ze’ er maar niet in slagen om te komen tot een herkenbare dorpsplanning. Een beetje uitnodigend voor onze gasten en een beetje meer leefbaar voor de Blerickenaren. We worden omringd en beconcurreerd door prachtige voorbeelden als Panningen, Kaldenkerken en Roermond. Als Venlo er zelf niet in slaagt, hoeft advies inwinnen bij buurgemeenten toch niet te leiden tot gezichtsverlies. Leegstand van winkelpanden, deplorabele toestand van de Maasbreesestraat, eindeloze discussie over het unieke Fort Sint Michiel, dichtgetimmerde historische panden Pontanusstraat en ga zo maar door. Een wandelingetje door Blerick zal e.e.a. visualiseren en u zeker niet trots maken.

Mij lijkt dit Blerick een uitdagende ‘inkopper’ voor elke planoloog met een beetje visie en een geweldige ‘voorzet’ voor u als wethouder in herstel van vertrouwen in de (plaatselijke) politiek. Er zijn slechts een paar niet onoverkomelijke voorwaarden: letterlijk de mouwen opstropen, stoppen met slopen en vanaf morgen beginnen met verbeteringen waarmaken in alle openheid naar de Blerickenaren.

In die zin wens ik ook alle Blerickenaren in 2015 een beetje herstelde trots toe voor hun eigen leefomgeving,
mijn overgrootvader woonde op bijgaande Pontanusstraat,
zal hij het met me eens zijn (?),
met vriendelijke groet,
Jan Titulaer.

Geen opmerkingen: